keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Sarus - Syyrialainen


Sarus – Syyrialainen on vihdoin valmis mutta kyllä on takkikin tyhjeni lämpömittarin huidellessa kolmeakymmentä. Korin (jäljellähän ei ollut kuin keula + ovet ja ovenpäälliset) maalauksen lisäksi irrotin takalasien näkö/murtoesteenä oleva vanerit ja vedin nekin samaan sävyyn muun korin kanssa. Lisäksi auton siivous sisäpuolelta, ikkunoiden puhdistus molemminpuolin sekä kaikkiin muovi-ja kumiosiin puskureita myöten AutoGlymin kyseiseen suojaamiseen/ehostamiseen tarkoitettua ainetta, ns. jobbarin unelmaa (en paljon valehtele, esim. puskurit näyttävät täysin uusilta ja tämä on huomattavasti parempi konsti kuin takavuosien kuumailmapuhaltimella ehostaminen).


Niinpä muut jorinat saavat nyt jäädä, keskityn palauttamaan (terveellä tavalla) nestetasapainon ja troppaamaan tuon liikunnallisen ilon aiheuttamaa saatanallista särkyä selässä sekä päässä. Tässä kuitenkin muutama kuva:

Tämähänoli lähtötilanne koko auton osalta, kuvassa etuala on hiomatta ja auto tosiaan oli molemmin puolin  sekä kattoa ja keulaa myöten tämän näköinen. Syynä vesiohenteisen värin (sininen) päälle vedetty liuotepohjainen lakka, joka liuotti sinisen värin irti pohjamaalista (valkoinen) ja näitä näkee todella paljon liikenteessä. Kaikki ovat tulleet maahantuojalle valkoisena mutta....






Kuskin puolen ankeutta


Tässä on kyljessä ensiimäinen veto vedetty ja keula  odottaa  parempia kelejä





Valmista keulaa/kylkeä oven osalta ja tässä näkyy kuinka ihmeitä voi saada aikaan sillä AutoGlymin muovi-ja kumiosien hoitoaineella - puskureissa ei ole pisaraakaan mustaa maalia ja lähtötilanne oli täysin auringon vaalentama harmaa muovi jonka tietysti  putsasin ennen hoitoainekäsittelyä (pelkkä vesi+karhunkieli). Tuo tummempi kohta peilin alla oven pokkauksessa on sitä hoitoainetta jota tippui kun käsittelin peilin koteloa. Kuvanottohetkellä ovea ei oltu vielä puhdistettu.


Okei, paska kuva kun tulin ottaneeksi vastavaloon mutta tarkoitus oli näyttää ettei flimmereitä ei näy joten tasainen siitä tuli. Detaljikuviakin on mutta en jaksa niitä nyt luurin kätköistä ladata, laitan jos joku haluaa nähdä. Pääpointti on se, että koko auto on saman näköinen (laadullisesti) kuin miltä tuo etukulma näyttää.
Jaa niin, se väri... tuo väri on kuulkaa  RR23 eli Rannilan tummanharmaa. Kyllä, peltikattoväri ja kiiltoaste puolihimmeä. Syyrialaiseen upposi väri yhdenksän litraa ja voin kertoa että yksistään katossa ja helmoissa on 300 myytä (ei, ei sitä M - Laakson väkeä), joten ei heti pääse suola eikä paska läpi. Niin, ja henkeseleitä paukutellen voin sanoa ettei Syyrialaisessa ole grammaakaan  kittiä vaan vedin värin puhdistetun hiontapinnan päälle. Väri kun on matta ja sitä on enemmän kuin normaalisti autossa, ei pienet epätasaisuudet näy. Niin, ja huoltomaalauksen voi tehdä sitten viiden vuoden päästä jos siltä tuntuu.


Hyvää keskiviikkoillan jatkoa, te rakkaat Luostarin asukit ja muut matkaajat.











22 kommenttia:

  1. No vähänkö tuli hieno. Onneksi olkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Outi, siinä hiki virtasi ja perkeleet lentelivät mutta tuli se loppujen lopulta valmiiksi.

      Poista
  2. No on se niin maan hitsin hieno. Onneksi olkoon, senkin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tsompi ja tuolla tullaan tekemään vielä se legendaarinen ristiretki ;D

      Poista
  3. Voi ristus miten on komia! Kyllä tuosta näkee, että työtunteja ei ole säästetty ja se mikä on tehty, on tehty hyvin.

    Matta on niin tyylikäs! Joskus mullakin on sellainen Cruella DeVilin -tyylinen mattamusta umpivaunu, oikea gangsterikosla.

    Onnittelut. Ja kiitos sähköpostista, vastasinkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos, tehollisia työtunteja tuli noin seitsemänkymmentä ja koitin kyllä tehdä parhaani (ei kai muuten kannata tehdäkään mitään) mukaan sillä tuo on sellainen jobi jota ei viitsi kovin usein tehdä - ainakaan ulkoilmassa.
      Samaa mieltä mattaväreistä, en ole koskaan pitänyt räikeistä "pimp my car by candy" - maaleista jotka loimottavat kilometrien päähän. Saruksessa yhdistyy paremminkin hautaustoimisto, armeija ja muut "viralliset" tahot. Muutenkin matta on jännä väri kun se absorboi valon sillä tuollainen isokin auto on melko huomaamaton tummahkoa taustaa vasten.

      Kiitos s-postista ja ehdin jo vastata sun vastaukseen eli tästä tuli loputon ketju :D (no ei vaan)

      Poista
  4. niin hyvin on maalattu, että melkein voisi luulla oikeaksi elefantiksi!

    300 Muumilaakso-Myytä olisi kaiketi aika hermoja koetteleva yhdistelmä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos - vain karvat ja korvat puuttuu :D

      Pikkumyy yksittäin jossain etukulmassa ehkä mutta jos niitä olisi koko kyljen täydeltä niin....

      Ps. Mä menin sekaisin ja tiedät kyllä miksi ;)

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Kiitos Polga ja musta tuntuu että tuo tullaan näkemään siellä etelässäkin kunhan täällä päässä päästään tienaamisen alkuun :)

      Poista
  6. Sehän näyttääkin melkein norsulta ;-)

    Ei vaan, aivan upea peli, melkein kuin uusi. Oot sä aika taikuri! Ransu levätköön rauhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marjaana, sinähän olet Saruksen "Äiti" jos tälläistä termiä voidaan nimen antajasta käyttää. Aika paljon se muutti muotoaan ja Ransu on muuten saanut uuden ja hyvän kodin.

      Poista
  7. On se hyvä.

    Täällä oli kaksi....kolme hollolalaista tekemässä kattopinnoitusta. Yhden työpäivän hioivat räystäsruostetta sekä raunojen käsinpinnoitus ja koko katto teollisuuspainepesurilla.

    Sitten päivän välein ruiskupinnoitus kahteen kertaan ja harjapellien uusiminen sekä neljä harjatuuletinta katolle.Eilen lähtivät pois.

    Maalarin edellä kulki lehtipuhallinmies kun männyistä tippui roskia. Lämpötila oli siinä rajoilla että voiko tehdä ollenkaan,aamupäivällä ilman kosteus ja aurinko olivat ehkä aisoissa.

    Takuu on 10v kiinnipysyvyydelle. Pensselimaalaus olisi ollut paljon halvempi mutta pysyvyyttä ei rautakauppamaaleille kukaan luvannut. Paitsi eräs urakoitsija joka sanoi että tarvitaan vesi-hiekkapuhallus ja vain heillä ja jollain toisella on sellaiset laitteet. Hinta olisikin ollut sitten tupla.

    Vastaava toinen katto tehtiin talkoilla seitsemän vuotta sitten panssarimaalilla ja on se pysynyt mutta mennyt jauhomaisen mataksi ja ohenee sillätavoin hitumalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin organisoidulta ja oikein tehdyltähän tuo keikka kuulostaa. Muutama yö oli hyvä sillä lämpötila pysytteli niin korkealla ettei kastetta syntynyt lainkaan mutta se on aika vaikea ennustaa - lämpötilat tippuvat toisinaan todella nopeasti.
      Muuten, takavuosina ei VR antanut käsitellä kattojaan muuten kuin penslaamalla (eli väri kirjaimellisesti harjattiin isoilla sudeilla kiinni) ja niinpä olenkin ollut sutimassa yhden 1300 neliöisen veturitallin katon. Pelkästään suteja meni kymmeniä.

      Panssarimaalilla on juuri tuo ominaisuus ja se kertoo hyvästä tarttuvuudesta, ei hilseile vaan yksinkertaisesti kuluu jää/lumi- ja muiden säärasitusten takia.

      Poista
  8. Mattaharmaa! Aika messevä! Jos sun auto on maalattu kattomaalilla, niin mejän postilaatikko on maalattu automaalilla...
    Toipuos hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se nyt aika hyvä vaikka itse sanonkin ja meillähän menee näköjään nämä värit sitten ristiin :D

      Poista
  9. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, siitähän tuli hieno.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mummeli. Kyllä sitä hierottiinkin ja ne hyttyset...voiko parempia repsikoita enää toivoa? :D

      Poista
  10. No oha toi jo auton näköin. Britanniaan menee vaan valkosii pakui, ku ne on halvimpii.
    Hyvä tuli, saa olla, ei tartte tehä uuellee. Väri on oikee silmää sopiva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. No saamani tiedon mukaan kaikki Suomeen tuotavatkin ovat valkoisia ja ainakin tämän yksilön kohdalla se pitää paikkansa. Tarkistin asian Trafista, sieltä kun saa nykyisin muutaman euron rahaa vastaan koko auton historian maahan tulosta nykypäivään asti. Entiset omistajat, katsastukset ja kaiken - olikohan muistaakseni 4,50,- se listauksen hinta.
      Täällä sitten niitä on maalailtu vaihetelevalla menestyksellä ja ainakin siniväristen kohdalla (liekö sama tekijä?) on työ tehty niin päin vittua kuin olla ja voi.

      Matta tumma on aina matta tumma sillä se on hillitty.

      Poista

Rienaustasi arvostetaan joten ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...